Een prikkelarme leeromgeving

Mensen met autisme lijken de wereld in fragmenten waar te nemen. Allemaal kleine eenheden die voor mensen zonder autisme details zijn. Details die onderdeel zijn van een grotere eenheid. Hoe minder rommel er in een ruimte te vinden is en hoe minder details er in een ruimte zijn waar te nemen, hoe minder iemand met autisme hoeft te puzzelen. Het weghalen van die prikkels is daarmede een belangrijke preventieve maatregel.

Zo bestaan er vele storende omgevingsinvloeden: geuren, geluiden, tast, licht en kleur. In de brochure ‘Een prikkelarme woonplek voor mensen met autisme‘ beschrijven ze do’s en don’ts voor bijvoorbeeld kleurgebruik:

  • Wel doen: één effen kleur gebruiken, lichte tinten en natuurlijke materialen gebruiken.
  • Niet doen: glimmende materialen, drukke patronen, felle kleuren, donkere kleuren of spierwitte muren.

Storende omgevingsinvloeden zijn vaak uit te sluiten door middel van kleine ingrepen in het gebouw. Denk bijvoorbeeld aan rubbertjes om slaande deuren te voorkomen. Bij de realisatie van ons project zullen we zoveel mogelijk rekening proberen te houden met deze aspecten.

Geschreven door Rein Rijkens – vader van Merel